söndag 29 maj 2011

Att göra skillnad

Sydsvenskan rycker ut     Foto: Stina Sahlén
I går var jag på Doris och knäckebröderna i Malmö Folketspark. Barnen vinkade, sjöng med och gjorde alla rörelser. Plötsligt när jag sitter där på knä så blir det väldigt mörkt i sökaren. En okänd flicka trycker upp sitt lilla ansikte i min 24:a. Jag tar ner kameran och säger hej. Hon står stadigt kvar framför mig. Hon visar mig sina handflator och jag ser att dom har blivit skrapade i gruset.
- Vill du att jag skall blåsa, frågar jag. Hon nickar.
Jag blåser på bägge handflatorna och sedan pekar hon på sina knän. Jag blåser där också.
- Känns det bättre, frågar jag den okända flickan. Hon nickar igen och studsar vidare ut i publikhavet.
Det hela fångades av praktikant Stina Sahlén från Hjärup.
Ibland gör man skillnad.