torsdag 10 november 2011

Coyote Ugly saloon / Nashville

Dansande servitriser som senare blev ännu mera lättklädda ju längre kvällen blev.


Vi var två vilsna smålänningar i Nashville, jag och Janne. Jag bördig från Växjö och Janne från Smålands Jerusalem, Jönköping. Jodå vi har varit på bar och restaurang förut. Vi har ätit med kniv och gaffel på vita linnedukar, men vi hade aldrig varit i Nashville! 
Vi tog taxi ner till stan, säkrast och enklast enades vi om. Chauffören visste absolut var BB Kings bar låg och vi lutade oss tillbaka i den stora gula bilen. Men lantisar som vi var, fattade vi aldrig att taxin släppte av oss på "fel" gata. 
-Heär va la ingeet fölk, sa Janne och jag tyckte uteliggarna på andra sidan gatan såg ut att vädra morgonluft då min kamera slängdes runt på min axeln.
Gatan var öde, förutom soptunnor och några stackare som låg där vid sidan om. Som i en dålig film.
Vi skyndade oss mot en liten skylt längre ner på gatan som sa att här låg BB´s place.
Felet var bara att det var stängt. Goda råd kändes dyra och vi fortsatte längre ner på den tomma gatan. Vi hörde musik och smet in genom en anonym dörr till ett ställe som hette Coyote Ugly saloon. Det visade sig att det var bakdörren vi kom igenom! Medan våra ljusblå småländska ögon försökte vänja sig i mörkret så gasade vi mot den låååååånga baren. 
Vi han inte ställa oss tillrätta för en BH-klädd tjej från baren kom och frågade Janne.
-Hi hony, do you want a body shot?
Janne flinade och vände sig mot mig. -Va sa hon? Vill hon skjuta mig i magen?
Jag svarade att jag inte fattade vad hon menade. Beställ två öl, det måste dom väl ha, sa jag och flinade lika osäkert som Janne gjorde mot servitrisen. Hon vände sig besviket om och hämtade två öl i aluminiumflaskor. 
Vi fick samma fråga igen när servitrisen den här gången låg på bardisken framför oss, på rygg iklädd jeans och BH av minsta modell. 
-Do you want a body shot now honey, sa hon igen till Janne och blinkade med lösögonfransarna som om det vore vindrutetorkare i ösregn.
- Va fean ää ett boddy skjut för noågåt! Janne flinade ännu osäkrare den här gången. Jag ursäktade mig och gick på muggen för jag ville inte ha samma fråga av en halvnaken dam liggande på rygg framför mig....
Damerna i baren tröttnade på oss efter ett tag och vi gick därifrån utan att veta vad ett "body shot" var för något.
Det var först efter vi kom hem till trygga Svedala som vi såg en scen i en film som just var filmad från "vår" bar i Nashville som vi begrep vad vi missat.
Ett body shot är att dricka sprit ur någons navel.....
Och jag erkänner, jag är en lantis.