söndag 1 november 2015

Ensamkommande barn som flyr kriget

En granne var över och lämnade en TV och en DVD spelare samt 4 filmer     ©Lars Brundin

De kommer ensamma från krig. Några har sett sina föräldrar mördats. Andra har flytt hals över huvudet från kriget. Att vara ensam i ett nytt land är en utmaning. Att inte kunna språket, att inte ha ett hem och ovissheten om släktingar eller föräldrar är också en utmaning.
När jag träffade dessa barn så försökte jag sätta mig in i deras situation. Det gick inte.
Den enda oron jag minns från barndomen var att börja på högstadiet i en ny skola och med större tuffare killar. Jag är glad och tacksam att jag föddes i rätt land och fick så bra förutsättningar i livet.


Ensam i ett nytt land utan någonting   ©Lars Brundin

Nakna väggar men en varm och mjuk säng, tak över huvudet och gemenskap  ©Lars Brundin