torsdag 25 augusti 2016

Det här med dåliga avtal-läs och tyck!

Fick i går ta del av ett avtal gällande 3 dagars fotograferande i utlandet där fotografen skulle lämna många bilder och även lämna dom snabbt efter tävlingarna (ett Europamästerskap). Alla svenskar som var med i tävlingen skulle fotograferas givetvis. Tidningen är en branschtidning och en av dom största i Sverige. Jag tror jag utelämnar inriktningen så att jag inte trampar på någons tår eller sätter en käpp i hjulet. Men tidningen har ca 20 000 prenumeranter. Jag vill inte heller skriva när detta utspelar sig i tid men vi kan resonera utefter att detta har hänt i år.
Fotografen erbjöds 1000:-. Inte per bild, inte per dag, inte i traktamente, inte i milersättning utan totalt!
Visst finns det normer och prislistor att följa men vore det inte på sin plats någonstans att straffa tidningarna för oskäliga villkor som de lägger fram till frilansare?
Andra brancher har väl minimilöner?
Kan jag gå in på en hamburgerkjeda och bli anställd på mina egna villkor? - Hej jag jobbar gärna hos er för 20 kronor i timmen. Är det lagligt undrar jag? Troligtvis inte. Är det lagligt även om jag är egenföretagare att begära 20 i timmen som hamburgervändare? Troligtvis inte det heller. (Men jag är inte riktigt säker här rent fackligt).
Men att erbjuda en fotograf 1000:- för tre dagars jobb där den stora tidningen även sänder med en spec lista på sina önskemål för dessa dagar.....

När jag började som 14-åring på Smålandsposten i Växjö 1980 så fick jag de första åren 250 :- / bild tagen i Sverige! Det dubbla i utlandet.
Nu har det gått 36 år sedan dess och jag räknade ut att den stackars fotografen enligt tidningens spec-lista skulle få 40:-/bild.

Jag bara undrar över det här. Vad tycker du? Vad säger facken?

/Lars Brundin

Oförskämda avtal gör vattnet skitigt...©Lars Brundin