lördag 27 december 2014

The in between days och tio låtar

Kanalen i Malmö
Så har det varit jul och kul. Spelat kort, ätit god mat, varit med släkt och vänner och beska droppar.
Laddar inför ett nyår i hippiens tecken. Skall bli roligt.
Sydsvenskan har frågat en faslig massa personer om vad som är de tio mest betydelsefulla Skånska låtarna. Jag fick också frågan och jag svarade så här....



De 10 Skånska viktigaste låtarna

1.     Peps Persson- Min trollmoj funkar-Om man nu skall ge sig på att sjunga blues på svenska så skall det göras av Peps
2.     Kal P Dal- Rosalie-Allt var snott men det var bra ändån.
3.     Philemon Arthur & Dung-In kommer Gösta..Så dåligt att det är genialt
4.     Bad Barber- Burn to shine- rocksoul med en av Sveriges bästa röst Mange Andersson
5.     Torsson-Klippan Centrum-Jag kan bara älska enkelheten i den låten.
6.     Dimestore Junkies-Holden Caulfield and I- Rått, skitigt och bredbent
7.     Joddla med Siv- Kalle är en fågel-Med Martin Jernse i spetsen blir detta Skånska kultband aldrig tråkigt att se live. Dessutom ett av de skånska band som sålt över 100.000 kassettband!
8.     Pontus Snibb- I'm Walking-Malmösonen Pontus med denna  grammynominerade låt, vackert och skitbra
9.     Wilmer X-Hon är ihop med en insekt- min hjärna tar mig till en svettig,rökig rock klubb
1.  Honk- Lastbilar och granskog-Den bästa svenska countrylåten jag någonsin hört. Man kan inte annat än bli berörd.