lördag 20 december 2014

Snabba porträtt

Att vara pressfotograf innebär mycket logistik. Var skall vi, hur lång tid tar det, var kan man parkera, är det köer, vägbyggen och hur är väglaget?
 Vi som är pressfotografer är duktiga på det här. Att räkna på punkt A, ta sig till punkt B, göra jobbet där och sedan vara tillbaka igen.
I den bästa av världar så är adresserna riktiga, telefonnumren till personerna man skall träffa korrekta och klockslagen perfekta. Så är det för det mesta men ibland så förskjuts marginalerna för att vissa saker tar längre tid. Oftast på grund av oförutsedda händelser som fotografen inte kan råda över. Eller för att adressen inte finns eller att personen som man skall fotografera inte finns på plats.
Men å andra sidan är det ju det som är charmen med det här jobbet.

Att fotografera barn och djur är tålamodsprövande. Den dagens tidsschema sprack då två tvillingar trilskades med mig och min kamera.

Varför lägger jag ut just de här bilderna i dag? Tja, jag har varit på avtackning av kollegor de senaste tre dagarna och det känns tungt......
Nu är vi fyra fotografer kvar på Sydsvenskan och jag tror faktiskt bara den siffran är historisk låg....

Sami Al-Ameri

Sami Al-Ameri

Stacy Collins

tvillingarna Julia och Alicia

tvillingarna Julia och Alicia

tvillingarna Julia och Alicia

tvillingarna Julia och Alicia

Sabina McDowell