torsdag 24 september 2015

Utskälld av en snart 70-årig officer

I går hände det som sällan händer, tror jag. En viss Antony Beevor, en 69 årig före detta officer som nu skriver krigsböcker, blev förbannad på mig när jag fotograferade honom. Han hytter med näven mot mig. Fräste att han absolut inte ville bli fotograferad. Skvallrade till arrangörerna på Malmö stadsbibliotek att jag uppfört mig illa och dessutom så skickade han sin bokförlagsrepresentant på mig med budskapet att han absolut inte ville bli fotografera. Arrangörerna darrade och försökte läxa upp mig. Samtidigt varnade arrangören de tre hundra i publiken innan föredraget att det absolut inte fick fotografera den gamle författaren.
Hur kunde detta händ undrar ni. Tja, jag undrar ungefär samma sak. Speciellt när en vuxen person på snart 70 bast och som författare letar i gamla dokument och bilder för att skriva sina historiska krigsböcker. Han bör ju förstå att dokumentation är oerhört viktig. Han säljer över en halvmiljon böcker i Sverige och bör väl även förstå att recentiorer och press är något positivt.
Herr Beevor blev arg på mig när jag tog två knäpp på han när han fick hjälp att sätta på sig sitt headset tio minuter före hans föreläsning. (se bilden)
När jag senare väntade på Beevor vid scenkanten med kameran nere  hände det grejer när han kom. Han gestikulerade otrevliga rörelser mot mig med händerna och väste mellan tänderna att han absolut inte ville bli fotograferad. Han ville få bort mig från rummet.
Herregud tänkte jag, en vuxen människa som varit officer i det militära hur illa ställt är det på en skala. Hans gestikulerande och väsande mot mig slår nog alla rekord. Nog att det fräst på mig förut men då var det min hund som gjorde det när jag tog hans ben, men det här?
Stackars Sydsvenskans Per T Ohlsson, som var där helt privat och satt bredvid den väsande författaren fick också en skopa och fick förklara sig varför han sänt ut en så otrevlig fotograf.
Det hade han ju såklart inte gjort. Men fick trots det ändå försöka reda ut situationen som uppstått från ingenstans.
Jag tycker du kan be om ursäkt Antony Beevor för ditt beteende och jag hoppas att du skänker alla dina intäkter från din nya krigsbok till Radiohjälpen.
En ovanlig dag på jobbet helt enkelt.....

Jag trotsade fotoförbudet och fick en alldeles för bra bild på Antony Besvor. © Lars Brundin

En glad Antony ser mig, jag lyfter kameran och tar två knäpp 10min före föreläsningen
Knäpp nummer två. Här åker handen upp och "No pictures" kommer därefter. Nu är Besvor rasande på mig och vill ha ut mig från Malmö Stadsbibliotek.