fredag 3 juni 2016

Avadådå!

Jag och härliga kollegan Erik Magnusson var bjudna till Malmö Lasarett för att se på rivningen av gamla röntgenhuset. Det var byggbolaget och Sus som bjudit in oss till denna visning. Solen gassade med 28 grader och vi stod där i hjälm, lysande orange väst, röd hjälm, handskar, skyddskor och skyddsglasögon. En rundvandring i solens tecken där vi fick se en grävmaskin tugga i cement. Vi fick se hur de har gjort en kulvert. Två timmar senare så är den kvinnliga presskontakten uppspelt av det vi fått se.
- Är det inte spännande? Hon skiner som solen just gjort när vi väldigt svettiga tar av oss alla attiraljer.
Erik och jag tittar på varandra. Erik skruvar lite på sig och säger att bygget av Öresundsbron var nog lite mer spännande. Jag inflikar att pylonerna var mäktiga att besöka under bygget. Erik funderar lite och tillägger att Turning torson var kul att besöka uppe på toppen innan väggarna var på plats. Jag håller med och säger att Malmö live var kul där uppe på toppen också. Sedan säger vi båda i mun på varandra, tunneln på Hallandsåsen, det var spännande!
Erik står en stund lite tyst och säger sedan Tågtunneln under Malmö var ju också kul.
Sedan har vi ju Emporiabygget och Malmö arena svarar jag.
Men visst, en rivning av en byggnad på sjukhusområdet är ju också kul säger Erik.

Gamla röntgen ©Lars Brundin