lördag 9 juni 2018

Ibland har man inte en aning

Det är studenttider i södra delen av Sverige. Solen skiner, förväntningar, visselpipor, blombuketter, blågula band, champagne, föräldrar, mor och far föräldrar, syskon, skyltar, vita klänningar och kostymer.

Jag sitter där på de varma stenläggningen utanför Swedbank Stadion i Malmö för att bevaka denna studentutspark från Idrottsgymnasiet i Malmö. Plötsligt öppnas dörrarna och ut kommer de väntande, visselblåsande studenterna utrusande som galna tjurar i Pamplona i denna varma Malmöitiska eftermiddag.
Jag ser en ensam kille komma rusande längst staketet med händerna utsträckta och hela han strålar av glädje. Jag hinner tänka "måtte han se mig här nere så att han inte snubblar". När han kommer fram till mig hoppar han åt sidan och fortsätter sin rusch.
Det blev en ganska hygglig bild tyckte jag själv och gick fram till alla lärarna när det hela var över. Jag undrade vem han på bilden var. Läraren Niklas Bjerre svarar snabbt " Det är Mattias Svanberg, mittfältare i Malmö FF". Plötsligt blev bilden något mer och jag hade på riktigt, inte den blekaste aning om vem den glade studenten var från början när jag höjde kameran. Grattis Mattias till studenten....

Och som vanligt finns jag här på Spotify
Mattias Svanberg tar studenten ©Lars Brundin