torsdag 14 juni 2018

Tio album som påverkat mig

Jag har fått frågan så många gånger. Har aldrig svarat. Känner att jag inte har haft tid att gräva efter albumomslag eller i mitt minne. Men nu har jag åter fått frågan och jag har lite tid över.

Det var i källaren på Vretvägen 65 i Växjö som jag först kom i kontakt med vinylskivan magiska inverkan på fantasin. Här strömmade en hel värld ut ur högtalarna. Först ut var Djungelboken.

En skiva som måste ha snurrat flera tusentals varv medan diamantnålen blev varm. Min far hade inhandlat den första Bang&Olufsen från 1961 och i skivbacken fans inte så många skivor att spela. Mins Herb Alberts "America" och någon med Harry Belafonte. Inte mycket att släcka den musikaliska törsten med. Mina kompisar i kvarteret hade större bröder och jag hade systrar som visste vad musik var. Ner till källaren lånades mängder med vinyler och min värld blev genast större. Ibland var omslagen bättre än innehållet, ibland var det tvärt om. När jag drar mig till minnes så var det nog mest engelsk och amerikansk musik som snurrade och den skiva eller artist/band jag inte hade haft i mina händer fanns helt enkelt inte. Internet var inte uppfunnet ännu kids!

Det var först något år senare jag fick tips om mellanvågens kanal "Radio Luxemburg" som öronvyerna vidgades mer. I svensk radio var det Soul corner, Asfaltstelegrafen, Pop o rama och Rakt över disk som var det man lyssnade på. Det var här i mina monohörlurar som jag först fick höra Michel Jacssons "Beat it", Gyllene tiders "Rembrant", Eldkvarns "Romantik" och inte minst första singeln med Sex Pistols.

Samtliga nio album på bilden har betytt mycket för mig i olika sammanhang. Det finns många minnen till samtliga. Mitt första egna och självfinansierade album var Sparks "Indiscreet" och det senaste albumet är mitt eget. Det borde finnas med en del andra album här också men någonstans så finns det en gräns. Fem svenska och fyra utländska. Håll till godo.


https://open.spotify.com/artist/58YiIOc4Rv7Wf42i1foMHZ?si=npnRLBkSSzeF3T3BIE7qJQ