GES Mölleplatsen ©Lars Brundin |
Glenmark Eriksson Strömstedt spelade upp dåtidens hits i den Malmöitiska, varma sommarkvällen för en entusiastisk publik på Mölleplatsen i Malmö. Det var det gamla hitsen från förr som dammats av, fått lite modernare arrangemang och en del tempojusteringar. I en show med rasande tempo så revs det av godbitar efter godbitar till publikens förtjusning.
Men efter ett tag när jag börjar studera gentlemännen på scenen så känns det som om Glenmark inte riktigt är bekväm med det han gör på scenen. Medan mannen med glitterbyxorna, Orup, verkar må som fisken i vattnet och bjuder på dans, bus och publikfrieri under hela kvällen. Poeten i sällskapet, Strömstedt, är någonstans mitt emellan. Förutom att byta till nya gitarrer i nästan varje låt så gör han plötsligt kvällens absolut bästa nummer när han och bandet gör en tung version av "Sista morgonen". Det kan ha varit sommarens höjdpunkt!
Men när kalendern visar 2018 så är det inte lika självklart att bli hänförd av "Magaluf", "Mare Mare", "Oslagbara" eller av herrarnas gemensamma GES katalog som när de sjunger om M-TV, TV 1000 eller deras bultande begär. Undantaget "En jävel på kärlek".
Sammanfattningsvis så var kvällen mer nostalgi och allsång från den varma "När vi gräver guld" sommaren än något nytt och revolutionerande. Men tillräckligt bra för att smilbanden skulle sitta kvar resten av sommarnatten på de drygt 7900 som trängdes på det torra gräset framför Möllan.
Kvällens okunskap: När Orup utropade ett fyrfaldigt! leve för jubilaren Strömstedt. ( I Skåne är det 3 Hurra som gäller)
Kvällens publik: Hon ställde in sin resa till Hawaii för att se GES
Kvällens arrangör: Ni kan mycket bättre (läs mat o dryck) och varför stoppa publik som har picknickkorgar, stolar, filtar och kameror med sig?
Kvällens bästa låt: "Sista morgonen" ( kan det bli ett singelsläpp på den versionen? )
Kvällens bästa och enda förband: Eric Gadd, du var strålande!
/Lars Brundin
GES ©Lars Brundin |
GES ©Lars Brundin |