torsdag 7 maj 2020

Brundin möter Eva Dahlgren

Fick ett meddelande från en kär skolkamrat från ungdomsåren. Det visade sig att min härliga kamrat från ungdomsåren skriver på sin pappas ofärdiga biografi. Fantastiskt kul tycker jag. Jag vill just nu inte nämna några namn med tanke på vad komma skall.
Hen ville gärna använda några av mina bilder som dykt upp lite här och där. Givetvis skall bilderna vara med där. Bara en ära.

Vad som var extra roligt var att det kom med ett lite urklipp från mitt yngre liv. Lars Brundin, 16 år och som tackar Eva Dahlgren för att hon hjälpte oss att fixa vår skolresa till London.
De andra klasserna på Arabyskolan hade sålt bullar och fan hans moster medan vi några månader före sommarlovet drog in alla pengarna på en kväll med hjälp av en konsert med Eva Dahlgren. Det var lite så vi jobbade.... Konserten med Eva Dahlgren sålde slut på en dag och vi fyllde Katedralskolan aula till bristningsgränsen. Vi hade sådan tur att Eva precis släppt sitt nya album "Förväntan" och det albumet fick fina recensioner.
Sittande entusiastisk publik, i antalet 550 och vi i vår klass fick riva biljetter, bära musikutrustning, hänga jackor, fixa kaffe och städa.
Det blev en vacker kväll och en konsert med Eva som jag aldrig glömmer. Bandet var lysande med hela den blivande musikeliten på scen med Jonas Isaksson, Anders Glenmark, Rolf Alex och Mats Englund. Båda bilderna är från samma dag.
Både före och efter konserten så var Eva glad och tillmötesgående mot oss "kids". Vi fick köpa hennes nya skiva och hon signerade glatt personliga meddelande till var och en av oss. Smålandsposten egen Dan Magnusson med stjärnfotografen Ingemar Kroon var också på plats den kvällen för att ge en bild av det som hände där den kvällen.
Tyvärr har jag aldrig senar mött Eva Dahlgren i någon nära situation för att fråga om hon minns det hela. Men för oss som var med kan jag nog lova att den där kvällen blev ett minne för livet.
Tack Eva för att du sjöng för oss.



Eva Dahlgren Katedralskolans aula 1981 i Växjö. © Foto: Lars Brundin