onsdag 6 maj 2020

Hipp hipp hurra- Så blev bilden till

Historien om bilden nedan: 
Det är 27 år sedan bilden i det gamla potatislandet konstruerades. Det skulle tas ett omslag till en midsommarbilaga och jag fick uppdraget att göra något kul några veckor innan den stora helgen. Förslaget blev en pandang av tavlan med skålande gäster gjord av mästaren från Skagen. 
Det flyttades bord och stolar. Det dukades upp till Gille. Blommor plockades och statisterna anlände. Det var vänner och bekanta som ringdes in och bilden blev till. Jag fick leta en stund runt huset för att hitta en skuggig plats som kunde ses som en bärså med rätt vinkel.
För övrigt så är det min dotter som sitter där i förgrunden med stöd från sin mamma. Själv trycker jag på självutlösningsknappen till Hasselbladeren. Tolv bilder.  Det är jag längs upp i högra hörnet av bordet.
Bilden togs och det skålades i vatten tolv gånger. Sedan var det roliga slut och allt skulle lyftas tillbaka och det gamla potatislandet skulle vändas och där skulle nya frön sås. 
- Det var första och förmodligen sista gången det skålades där, sa Åke som tillsammans med Birgit ägde stället vi lånade som kuliss. 

Hipp hipp hurra 1992  © Foto: Lars Brundin