onsdag 8 oktober 2014

Kvällsposten skär bort sina sista två fotografer


Kultur & Nöjen. Kvällsposten förlorar sin kulturredaktör, sin politiska redaktör och sina återstående två fotografer när tidningen ska spara. Samma sak händer på GT.
– Det är såklart inget roligt beslut, säger Kvällspostens chefredaktör Martin Kroon.

Det är med sorg i hjärtat, ett hjärta som för övrigt gör lite dubbelslag och behöver ses över, som jag läser om vad som händer med Kvällsposten. Det var dit till Krusegatan 19 jag kom efter ett år på Expressen i Stockholm. Vi var ett tiotal fotografer med mycket kunnande och erfarenhet. Vi var stolta och hungriga. Vi hade tre tjänster i huvudstaden som såg till att vi även täckte vad som hände där i Norrland. Tillsammans med Sydsvenskan det året var vi ca 3000 som jobbade med det två största tidningarna i södra Sverige. Vi var Malmös tredje största arbetsplats om jag inte minns alla siffror fel. 
Nu är alltihop som ett rykande Pompeji. Kvar på "Kvällan" är nog bara 11-12 personer och vi på "Sydis" är snart under hundra. Jo, vi skall kallas Sydsvenskan-HD nu och då är vi hundra femtio till. Det ser inte så ljust ut för pappret i branschen. 
Men om jag får välja min resa igen så hade den inte sett annorlunda ut. Glad över glansdagarna och glad över alla människor på alla de sju redaktioner jag jobbat på. Ja, även ni andra som inte var på redaktionerna. Det är väl bara en viss herr Åndell, då VD, som är sur på mig fortfarande men det hade att göra med hans dotter.....
Hej då ni sista plåtslagare på Kvällsposten. Ni tog hand om mig fint de två första åren i Malmö då i slutet på -80 talet.

Den enda bild jag har i datorn från 1989 Kvp.....