torsdag 21 april 2016

När jag dansade MED Prince

När jag dansade med Prince

Det var sommar i Stockholm 1988. Närmare bestämt den 10 augusti. Prince spelade på Isstadion och jag skulle för Expressens räkning bevaka efterfesten på något av ställena vid Kungsträdgården. Jag kommer inte ihåg namnet just nu, men vi gick ner från markplan ner till en källare. I källaren var det ett stort tomt dansgolv och längst ena väggen satt Prince i en fåtölj  omringad av lättklädda tjejer i ett kuddhav. Från DJ-båset spelades det bara Prince låtar minns jag. 

Gäster strömmade till och vi stod alla utmed väggarna till dansgolvet. Plötsligt så reste sig den stora lilla artisten sig upp. Stegade ut till mitten av dansgolvet och började dansa. Min första tanke var, vilken skön bild, men insåg snabbt att jag inte hade fått med mig kameran in. Jag blev ju muddrad på vägen in och fick lämna kameran i garderoben. 
Vad göra nu? Jag steppade ut på dansgolvet rakt mot Prince. Började genast att dansa med honom. Han tittade upp, log mot mi och sedan så tittade han ner. Vi dansade tillsammans i cirka 30-40 sekunder innan en tredje person anslöt sig till oss två på mitten av dansgolvet. Gissa om jag blev förvånad när jag såg vem den tredje personen var.  Det var Per Gessle! Så nu var vi tre killar där i mitten på det stora dansgolvet.

 Det dröjde säkert 30 sekunder sedan var golvet fullt med folk. Prince dansade klart låten med mig och PG och sedan gick han tillbaka till sin fåtölj i kuddhavet och stannade där resten av kvällen. Några bilder blev det inte för att personalen kroppsvisiterade alla, även mig när vi gick in... så min specialkamera med IR film och blixt låg i garderoben hela kvällen.... Tidigare på dagen hade Prince varit 5 minuter på NK och signerat skivor. Det har jag fina bilder på. Men tyvärr inte just i den här datorn...bilder kommer senare.
Vad jag vill minnas av den här lille mannens stora genialitet är just att han bjöd på sig själv och han efterlämnar sig en fantastisk låtskatt...