fredag 18 maj 2012

Höje å

uppströms på Höje å
Jag brukar säga att jag har åkt båt på Höje å. Inte många tror mig, kan man göra det undrar många? Jo, det kan man. Jag hittar bilden från vår färd i det digitala arkivet. Det var 1995 och säkert i slutet av maj. Vi på Sydsvenskan skulle göra en sommarserie med nedslag från Skånes alla hörn. Mitt bidrag till serien blev uppströms på Höje å. En fantastisk resa med kossor, motorhaveri, ofrivilligt badande och golfspelare som nästan träffade oss med sina bollar. Meningen var att vi skulle ta oss från Lomma till Lund men det kan jag tala om - det går inte med båt. 
Ser också att jag var ambitiös och plåtade med Hasselbladaren. Kan sakna den gamla bladaren ibland. Gillar formatet 6x6. Kanske därför telefonens Hipstamatic tilltalar mig så mycket. 
Men om ni ser en sjökapten, muskelbyggare, reporter och en fotograf i en båt på Höje å så kan det vara mig ni ser göra turen igen.