söndag 6 januari 2013

Thin Lizzy

Thin Lizzy på "Hovet" i Stockholm, 7 februari 1981-Renegade tour©Lars Brundin

Jag har många musikminnen, jag har en del musiker och människor som jag ser upp till. Som har varit eller som fortfarande är förebilder för mig. En av mina absolut största musikaliska "idoler" är Phil Lynott (1949-1986). Hans musik och texter har på något sätt alltid funnits där i min närhet. Jag kan fortfarande med glädje lyssna till vilken låt som helst av hans eller Thin Lizzys låtar. Ibland går det några veckor, kanske månader, men tillslut så är jag där igen och spelar något ur den fantastiska låtkatalogen. 
Jag träffade Phil en gång i Göteborg. Jag var en ung spoling och jobbade för Smålandsposten som skulle få vara med när Phil Lynott mötte pressen. Vi träffade honom i ett omklädningsrum före bandets soundcheck. Med på mötet var Måns Ivarsson, Expressen och en kille till från Aftonbladet. Jag var den enda med kamera. Jag minns en vänlig, artig och glad "rockstjärna" som glatt svarade på alla frågor från de två svenska journalisterna.
Ett minne jag är glad att jag har.
Sedan lyssnade vi på soundchecket och vi såg John Sykes sitta på en stol berusad, en gitarr hängdes på hans hals och en roddare drog fyra gånger över gitarrens strängar. Minns att Phil sa till mig att inte ta några bilder på det och han ursäktade John med orden-Han är ung och har inte lärt sig ännu.

Inte mycket att hänga i julgranen kanske. - Och jag vet Mats Samuelsson! att du druckigt öl med hela bandet i Växjö 1975 på Scandic hotell innan spelningen på Barbarella. Jag var nio år då och hade ännu inte upptäckt detta fantastiska band....
Phil blev 37 år och lämnade oss den 4 januari 1986. Han är saknad.


Phil Lynott 29 apr 1983 - Scandinavium, Göteborg- Thunder and lightning©Lars Brundin

Scott Gorham på knä för publiken i Göteborg, 29 apr 1983 - Scandinavium, Göteborg©Lars Brundin

Scott Gorham©Lars Brundin

Phil Lynott©Lars Brundin