onsdag 2 juli 2014

Malla på tanten

Var igår och lyssnade på Mats Ronander med "The Malmoes" hos Dr Rock alias Håkan Bladh på St:Gertrud i Malmö. Som Mats sa till publiken så är det nästa en tradition att spela ute på gården en gång varje sommar. Vi är tacksamma om det förblir så. För er som inte var där kan jag berätta att Mats Ronander var på spelhumör och att "Water from the moon" spelades i en synnerligen bra version där Pelle Jernryd var riktigt elak mot tonerna på sin lapsteel. Vi fick en dos av gott och blandat under kvällens övriga minuter som "En gång till måne", John Hihatt´s "The Usual" och  kvällens lilla överraskning "Riding with the king". Vi fick även Mats nya singel "Solsken efter regn" och konstaterade att det vore bättre att köra låten utan färdiginspelade syntetiska slingor. Som vanligt så var "The Malmoes" ryggraden i Mats alla låtar med fältmarschalk Pelle Jernryd vid det musikaliska rodret.
Måste också berömma ljudet igår, det bästa jag hört någonsin på tantens innergård. ( Där ser du Håkan vad lite investeringar kan göra, nu behövs det bara lite mer ljus.... ;)

Hört i vimlet...
-Vi har döpt om Håkan Bladh till Håkan Glad!...(Mats Ronanders ord)
Malmös egen countryboy Simon Andersson funderar på att packa trunken med adress Nashville... Jag önskar  honom verkligen ett stort lycka till.
Malmös egen världsbasist Micke Nilsson tänker köpa ny bas, från P-bas till Jazz-bas...
Eddie Nyström verkar veva in lite fiskar på sin krok under rubriken "Vill ni spela med mig?".
Håkan Bladh sprang omkring med en fantastisk T-shirt som i dagsläget bara finns i tre exemplar...Jag köper gärna ett ex av den om det görs fler....
Mange Andersson och Anna Wanloo kommenterade mitt orakade ansikte med - Så där skall du alltid ha det....
Mats Ronanders första soloLP när släpptes den?...Jo, 1981 och namnet var "Hård kärlek".

Tråkig läsning är att min kollega och vän Jan Olofsson har gått bort.... Jag tyckte mycket om honom som person och jag gillade hans fina bilder...



Mats Ronander  FOTO:Lars Brundin

Micke Nilsson FOTO:Lars Brundin

Malla i tältet   FOTO:Lars Brundin

Gårdagens låtlista   FOTO:Lars Brundin

Kapten Pelle Jernryd    FOTO:Lars Brundin

Mats och Pelle   FOTO:Lars Brundin

Publikdans   FOTO:Lars Brundin

Mats Ronander på St:Gertruds innergård  FOTO:Lars Brundin

Magnus Nörenberg  FOTO:Lars Brundin

 Janne Andersson bakom trummorna   FOTO:Lars Brundin