måndag 20 juli 2015

Vänskap över atlanten

Allan och Chan Jamason´s första dag i Sverige

När jag var stationerad som fotograf i Lund så gjorde vi ibland de blivande studenternas "Arrival day". Studenterna från hela världen kommer förvirrade, nyfikna och lite rädda inför det som komma skall. De skall stå i kö för att skriva in sig på programmen, stå i kö för att få ett boende och lite till. Det är mycket folk och många frågor.
Den här dagen fångade jag den blivande studenten Allan som kom dit med sin pappa Chan Jamason hela vägen från Chicago USA. Det var den 17 augusti 2010 som jag tog bilden här ovan.
Det mötet har växt till en fantastisk vänskap genom åren. Allan skall snart ta sim Master inom Biologi och pappa Chan undervisar bild på universitetet hemma i Chicago. Varje gång pappa kommer till Sverige så hör han av sig och vi träffas för att uppdatera oss om sakernas förhållanden. Härligt och roligt tycker jag. Allan trivs i sin studentkorridor och vi får se var han hamnar efter sin master. Pappa Chan har bjudit in mig för att föreläsa för hans elever. Vi får se om vi kan svepa förbi hans universitet någon gång framöver.
Det är i alla fall fem år mellan bilderna. Som det kan bli ibland när man åker ut för att göra ett vanligt jobb. Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet i livet.

Chen och Allan Jamason vana flanörer i Lund