måndag 14 maj 2018

Mikael Fässberg 1968-2018

Min vän Mikael Fässberg har efter en kort tids sjukdom hastigt lämnat oss. Han blev en av mina första vänner när jag flyttade till Malmö 1989. Vårt gemensamma intresse för hårdrocksbandet Thin Lizzy, bootlegs, gitarrspel och drömmar om att själva stå på en scen förenade oss.
Han lyckades med drömmen om scenen och jag stod vid sidan om med min kamera och förevigade några av hans stunder i rampljuset. På senare tid tog han även undertecknad under sina vingar och gav ut mig på sitt och Staffan Österlinds eget skivbolag Fassberg&Osterlind. Vilket jag är oerhört glad och stolt över.

Mikael förblev den ödmjuka, vänliga person som jag första gången träffade där i skivaffären på hörnet Djäknegatan/Själbodgatan i Malmö. Han var alltid på glatt humör och mycket generös. Det är så jag minns honom från alla de gånger vi mötts genom åren. Oavsett om det varit i samband med spelningar, luncher, middagar, kalas, fotograferingar, barrundor, på hans jobb eller i soffan i lägenheten. Han var ett föredöme som kamrat och jag önskar att alla har eller har haft en vän som "Fässe".

Mina tankar går till hans närmaste

Mikael Fässberg ©Lars Brundin

Mikael Fässberg ©Lars Brundin

Bonafide/Mikael Fässberg ©Lars Brundin

Mikael Fässberg på sin arbetsplats i Lund ©Lars Brundin