tisdag 21 maj 2019

Lotta Satz tar sin Mats ur skolan

Lotta Satz, journalist på Sydsvenskan. Här fångad på bild från ett reportage i Danmark ©Lars Brundin
Nu skall Lotta Satz lägga pennan på hyllan och njuta av livet, ännu mer. Lotta skall sluta på Sydsvenskan och bara vara. Fint tycker jag.

Vi har gjort oändligt många jobb ihop, Lotta och jag. Jag brukar skoja med folk när vi träffas och säger till dom att "Jag är gift med min Lotta men med den här Lotta, Lotta två, så åker jag mest utomlands med!". Folk tittar konstigt på mig men Lotta två, alltså Lotta Satz, säger då att det stämmer. Det finns ingen som jag varit mer utomlands med som med Brunte, brukar hon säga skrattande. För det stämmer. Lotta Satz har nämligen varit Sydsvenskans Danmarks-skribent för tidningen ett bra tag och oftast är det hon och jag som representerat företaget när reportagen görs. Inte helt oviktigt på utflykterna är att jobben förläggs intill välrenommerat lunchställe. Något som Lotta med säkerhet brukar pricka in rätt bra.

 Det har ALLTID varit väldigt roligt och nära till skratt när vi har dragit ut på våra journalistiska utflykter tillsammans. Vi har fnissat oss igenom allt från smutsiga källare till utsikter från tak, gått på leriga byggplatser till rundvandringar på hotellens lyxsviter. Nyfiket har vi vandrat in i butiker, innergårdar, museer, sidogator, industrier, hotell, diverse marknader, firande, invigningar, första spadtag, Tivolis attraktioner och allt där emellan. Aldrig något gnäll eller minsta klagan. Ingen uppgift har varit för liten för Lottas nyfikenhet. En hungrig, nyfiken, hederlig gammal journalist helt enkelt. Gjord av det rätt virket som man skulle sagt på den gamla goda tiden.


Jag hoppas att livet utanför redaktionen kan stilla din hunger och nyfikenhet och att du och din Mats får många fantastiska dagar, månader, år och årtionden tillsammans utan oss här på redaktionen. Vi alla kommer att sakna dig.

/Brunte