lördag 5 mars 2016

Pressfotografiets vara eller icke vara

Det finns en risk att sådana här bilder slinker igenom när kunnigt folk försvinner från tidningsredaktionerna.

Njuter helgen hemma i Malmö och ser att en del kollegor är i Jönköping för att delta i Årets Bild. Pressfotografernas klubbs ordförande, Mia Karlsvärd har innan helgen rapporterat oroligt om fotografernas icke vara på Sveriges alla tidningsredaktioner. Samtidigt kommer rapporter att det är fler bilder i Svensk media någonsin(Terje Lindbloms forskning ). Det rapporteras även om att professionella bilder betyder väldigt mycket för läsarna. Läsarna märkerav kvalitén på bilderna i tidningarna och det spelar stor roll för läsvärdet. Jag har ingen av dessa rapporter framför mig och jag hänvisar till det jag minns att jag läst i tidningar och i sociala medier. Men jag tror nog att det stämmer ganska väl.
Bilden har alltid varit ett viktigt instrument i historieberättandet och det kommer nog förbli så även i framtiden. Aldrig förr har bilden varit så populär så som den är i dag i samhället.
Jag tror att det är oerhört viktigt för mediehusen att behålla det goda bildberättandet. De vanliga alldagliga jobben som vi bildsätter för att höja berättelserna och nyheterna är också viktiga. Läsarna är inte dum utan ser skillnaderna mellan en bild tagen av en fotograf eller en vanlig kamerahållare.
Precis som när läsarna känner skillnaden i det goda, välskrivna ordet jämfört med en mindre bra text utan flyt eller formuleringar.
Det finns också ytterligare en aspekt i att värna god fotografi. Nämligen trovärdigheten betydelse. Vilka andra än vi på tidningsredaktioner värnar om den äkta, sanna bilden mer? Se exemplet ovan. Det är lätt att bli lurad och det är lätt att källgranskningen glöms bort.

Som sagt. Ni gör ett bra jobb kära kollegor och jag vet att vi kämpar mot lönsamhet och aktieportföljer. Så det kanske inte är så dumt det där som Mia Karlsvärd föreslog att bildjournalistiken skall värnas i presstödet. För alla läsares skull, för vår demokrati skull så är det viktigt med fri och oberoende press. Men det är också viktigt med riktiga bilder. Så visst borde politikerna se på detta förslag.

Mia Karlsvärd fick en fråga från SVT:
Men i dag är ju alla fotografer med sina telefoner, behövs det verkligen professionella fotografer i samma utsträckning?
– Alla kan inte vara fotografer. Det är en klyscha som vi måste ta död på här och nu. Det är ett yrkeskunnande som står bakom. Alla kan ta ett kort, men alla kan inte ta en bild. Det är stor skillnad, säger hon.
Och jag kan lägga till det här.
Bara för att du har en skrivmaskin eller ordbehandlare så kan inte alla skriva en bok eller en bra text till ett reportage.
// Ha en skön helg