söndag 11 december 2011

Varma, ljusa Malmö VS mögia Lund

När jag går runt kanalen i Malmö blir jag glad över att politikerna satsar. För er som inte vet ser det ut så här.


Längst kanalen, med tio meters mellanrum står det marschaller och lyser upp mörkret. Förmodligen flera hundra. Varje dag i december tänds de när mörkret kommer. På Södertull åker barn o vuxna skridskor till glad musik. I en bod sitter det två tomtar och tar emot önskelistor. Vid sidan om tomtens hus finns det skulpturer i is från Jukkasjärvi. Några meter till så kommer det röda små bodar med försäljning av diverse grejer. Mössor, hamburgare, smycken och annat. En eld brinner i en stor balja där människor värmer sina händer. Det gör mig glad att politiker satsar på att få sina stadsbor glada...


Och eftersom jag är i Lund ganska ofta och jobbar så funderar jag på vad den staden har att erbjuda. Svaret är skamligt nog inget. Den enda tomten som går runt i den staden heter Arne och är fastighetsägare i stort format. Tänk Monopol och de dyra gatorna.....
Lunds politiker... kom igen! Ge barnen en tomte!



Tomten på Hansacompagniet