måndag 8 oktober 2012

1950 och kärleken är stor

Min pappa och min mamma
De gifte sig den 28 maj 1950 på pingstdagen i Växjö. Koreakriget har precis brutit ut och vår regering har en månad tidigare bestämt att det skall bli nioårig grundskola i Sverige. Det var kanske något som de nygifta pratade om på bröllopsmiddagen som inmundigades på stadshotellet med deras föräldrar i sällskap. Hummer till förrätt och kyckling till huvudrätt, glass till dessert. -Din morfar betalade, förtydligar min mamma.
Svindlande sextiotvå år har gått sedan dess. Inte ens Elvis Presley hade släppt sitt första album, det kom först sex år senare och förändrade en hel värld. Det är Charlie Parker som äger musikaliskt. TV:en fanns inte. Pelé gjorde VM debut åtta år senare. Min pappa och min syster Kristina lär ha varit på plats för att uppleva den händelsen. 1951 får Svenskarna sin tredje semestervecka. 1953 lanseras Coca-cola. Marilyn Monroe spelar in The Asphalt Djungle och är sedan femtiotalets ikon. Cobratelefonen kommer femtiosex och året innan så gick den första charterresan till Mallorca. 
Min föräldrar semestrade senare på Öland och några pesetos har aldrig någonsin växlats av mina föräldrar. Det var först på sjuttiotalet som de en gång satte sig i en bil och körde till Italien, mitt i varmaste sommaren.  -Aldrig mer, sa min mamma och sedan dess har de stannat hemma i Växjö. Fast det hon gillar bilden på sig själv sittande i en gondol i Venedig. -Se så smal jag är där! 

Det är med stor respekt, kärlek, glädje och tacksamhet som jag sitter med mina föräldrar och pratar om en tid som för dom är så nära. En tid som för mig aldrig har funnits men genom deras ord plötsligt är så levande.
Jag sänder en tanke till mina barn, mina systrar och mina nära vänner.
Kärleken och vänskapen är stor.