lördag 19 november 2011

Mitt måleri

Blandteknik sv foto/olja/tusch/ på akvarellpapper 50x70 cm av Lars Brundin... Nu ägs denna tavla av Andreas Ekström
Det har hänt att jag gjort annat med mina bilder än det traditionella. Resultatet här ovan är en otrolig jobbig teknik som jag trakterade i början på nittiotalet. Det går till så här.
1. Man penslar på flytande emulsion i totalt mörker på akvarellpappret.
2. Man låter det torka, i totalt mörker så klart!
3. Man exponerar en bild på det penslade området.
4. Man framkallar som vanligt med framkallare, fix o skölj.
5. Man låter bilden torka
6. Nu går man på med olja, tusch eller vad som helst :)
7. klart.....
Och oftast blev inte resultatet så bra efter första punkten, men det visste man först efter framkallningen, punkt fyra....
Jag målar lite oxå i olja och akryl men det kan jag visa någon annan gång..... Drömmen vore ju att ha en stor ateljé där det bara var att gå ut i när lusten faller på.
Och ni som undrar så står Malmö kvar efter gårdagens röj. Hur jag kom hem vet jag inte men jag sitter hemma nu :)