söndag 30 juni 2013

I en grav under en sten på kyrkågården

Det finns 11 adresser på Johanna Tvätterskas gränd i Skanör. Kanske inte så många men ändå. Johanna själv fick aldrig uppleva att en gata bär hennes namn i Skanör. Hon vilar under en sten på Skanörs kyrkogård sedan 1954.
 Johanna är min mors mors mamma och hennes man hette Per och var dykare/lots. Johanna cyklade i Skanör och hämtade och lämnade tvätt till sina kunder. Johanna födds samma år som Alexander Fleming, senare Nobelpristagare för sitt penicillin. Billy the Kid dör och samma år tänds de första 15 gatlyktorna i Stockholm. Jag tror inte ens Johanna hade ett kylskåp under hela sitt liv. Det var fattigt och hårt.
Jag fick aldrig chansen att träffa Johanna men i historierna från min mamma så har jag lärt känna henne en liten smula.