lördag 30 maj 2015

De vill inte betala

Återigen får jag ett mail där man verkligen gillar mina bilder och vill använda dom i en bok (stort Danskt förlag). "Vi kommer givetvis sätta ut din byline".
Jag svarar och tackar. Jag frågar givetvis var jag skall skicka fakturan.
Svaret låter inte vänta på sig utan kommer omgående. Det finns inga pengar för att köpa bilder till det här projektet.
Sist var det BBC som ville ha några bilder utan att betala.
Jag har inga problem att ge bort bilder gratis till Röda korset, IM eller till hembygdsföreningen som vill ha en bild till deras hembygdsberättelse. Jag tar betalt efter förmåga och klient. Är det ett okänt band som vill ha en fotografering eller om det är BMW som vill samma sak så är min prislista olika. Jag har lärt mig det genom åren att försöka vara lyhörd och generös. Men gratis till bokförlag och BBC! Nä aldrig.
Så vilken bild var det nu bokförlaget så gärna vill ha gratis?
Zlatan som ung. Jag säger bara lycka till i jakten på en ung Zlatanbild som är gratis.

Zlatan Ibrahimovic©Lars Brundin